Wednesday 27 September 2017

KEMAHIRAN GENERIK : KEMAHIRAN KEPIMPINAN

Pengenalan Kemahiran Generik    
       
               Menurut kamus dewan (2002), Generik bermaksud umum, berkaitan dengan ciri-ciri khusus yang dimiliki oleh sesuatu kelompok, golongan dan lain-lain. Oleh itu, kemahiran generik dapat dihuraikan di sini iaitu kemahiran yang ada pada diri seseorang secara semulajadi atau dilatih seperti kemahiran interpersonal, komunikasi menyelesaikan masalah, menggunakan idea dan teknik matematik.

KEMAHIRAN INSANIAH

·         Kemahiran berkomunikasi
·         Pemikiran kritis dan kemahiran menyelesaikan masalah
·        Kemahiran berpasukan
·        Pembelajaran berterusan dan pengurusan maklumat
·        Kemahiran keusahawanan
·        Moral dan etika professional
·        Kemahiran kepimpinan

KEMAHIRAN BERKEPIMPINAN

Definisi
Pemimpin ➞ Ditafsirkan sebagai seorang yang diiktiraf oleh satu atau lebih daripada satu orang, di mana pemimpin tersebut mempunyai pengaruh, berwibawa dan mempunyai kuasa.

Memimpin ➞ merupakan satu tindakan atau satu siri aktiviti yang dilakukan oleh seorang individu, dan individu itu memainkan peranan kepimpinan, menggunakan pengaruhnya terhadap orang lain iaitu pengikutnya ke arah pencapaian matlamat.

PRINSIP KEPIMPINAN
·          Memahami diri sebagai pemimpin
·          Menguasai kemahiran teknikal
·          Mencari peluang untuk menjalankan tanggungjawab menurut kemampuan
·          Berupaya menyelesaikan masalah dan membuat keputusan dengan cekap
·          Menjadi contoh yang terbaik
·           Memastikan ahli kumpulan diberikan maklumat apabila perlu.
·          Wujudkan hubungan berasaskan rasa hormat antara satu sama lain
·          Pastikan anggota faham akan langkah-langkah mencapai matlamat
·          peluang latihan kepada anggota sebagai sebuah pasukan
·       Menggunakan secara maksimum kebolehan anggota sebuah pasukan dengan      semangat kekitaan yang tinggi.

FUNGSI PEMIMPIN

Fungsi tugasan ➜ -   Memahami, merancang dan menyelesaikan tugas
        -       Memberi tugasan, mengawal perjalanan kerja dan menilai

Fungsi kumpulan ➜ - Pemimpin menjadi contoh
        -    Berkomunikasi dan kekal berdisiplin
Fungsi terhadap individu ➜    -   Melibatkan anggota pasukan dalam                                                                                          perbincangan dan aktiviti
                       -     Meningkatkan kemahiran individu.

Ciri-ciri Penting bagi seorang Ketua :

1. Berpengetahuan
ü  ⏩Dalam menjayakan sesebuah organisasi ke arah kecemerlangan , seseorang pemimpin itu juga mestilah berpengetahuan.
ü  ⏩Himpunan ilmu akan terikat untuk dipindahkan kepada anak buah
ü  ⏩Contoh : berpengetahuan teknologi
     ⏩ Menggunakan akal kebijaksanaan.

2. Pendorong
ü   ⏩Untuk merealisasikan kecemerlangan di dalam sesuatu organisasi, seseorang pemimpin perlu memberi dorongan kepada pekerjanya.
ü   ⏩ Sebagai usaha untuk memupuk pekerja melakukan kerja dengan cara terbaik
ü    ⏩Gelagat/ sikap yang ada pada pekerja boleh dikesan dan dikenalpasti oleh pemimpin.
ü  ⏩Model oleh Abraham Maslow – “tingkat kehendak Maslow”: meletakkan manusia sebagai makhluk yang mempunyai peringkat tertentu.

3. Nilai dan etika
ü   ⏩Untuk mencapai matlamat sesebuah organisasi, seseorang pemimpin perlu mempunyai nilai dan etika- merumus, memperjelas and menghayati budaya kecemerlangan di dalam organisasi.
ü   ⏩Perlu peka menjadi teladan kepada ahlinya dan memperkukuhkan amalan serta budaya cemerlang.
ü    ⏩Pemimpin perlu merangka panduan nilai dan etika supaya dapat membawa organisasi ke arah mencapai matlamat kecemerlangan yang diinginkan.
ü  ⏩Pemimpin memainkan peranan utama dalam pengurusan organisasi untuk mencapai matlamat.

4. Kesilapan dalam kepimpinan
ü  ⏩Adalah suatu kesilapan sekiranya seseorang pemimpin itu melibatkan diri secara langsung dengan perkara-perkara yang sepatutnya menjadi tanggungjawab orang di bawahnya. Ini menyebabkan mereka kurang menghormatinya.
ü  ⏩Mengeluarkan arahan yang tidak dijelaskan terlebih dahulu. Cara yang paling sesuai ialah membincangkan setiap arahan yang ingin dikeluarkan terlebih dahulu dan meminta pendapat pendapat ahli kumpulan.
ü  ⏩Memaksa orang-orang bawahan untuk taat kepada seseorang pemimpin, kerana ini boleh menjejaskan inisiatif mereka.

Kemahiran yang perlu ada sebagai seorang pemimpin :
a) Pintar dan pandai
b) Pengetahuan tentang tugas dan tanggungjawab
c) Berdiplomasi dan bijaksana
d) Kebolehan berkomunikasi
e) a) Senang menyesuaikan diri dengan keadaan
f) Bekerjasama
g) Tegas
h) Berkeyakinan diri
i) Bertanggungjawab
j) Boleh menghadapi tekanan

Membangunkan kemahiran kepimpinan :
  • Kemahiran Mentadbir/ Mengurus
-Mengurus manusia
-Mengurus sumber
-Menunjukkan kompetensi
  • Kemahiran Interpersonal
-Sensitif kepada persekitaran sosial
-Mengurus konflik interpersonal
-Menunjukkan kepintaran emosi
  • Kemahiran Mengkonsepsi
-Menyelesaikan masalah 
-Perancangan strategik
-Mencipta wawasan
*Pembangunan kemahiran berkepimpinan dalam kalangan pelajar dapat dilaksanakan menerusi proses pengajaran dan pembelajaran.

KEPENTINGAN KEMAHIRAN KEPIMPINAN DI IPG

       Kemahiran berkepimpinan adalah penting sebagai seorang siswa guru dan semua pelajar kerana memimpin dan mengurus berkait rapat dengan kehidupan seharian. Di IPG, pembelajaran adalah berasaskan pembelajaran dan latihan untuk menjadi seorang guru. Antara contoh sesi pembelajaran yang memerlukan kemahiran kepimpinan adalah sewaktu sesi pembentangan kumpulan. Kemahiran kepimpinan adalah sangat diperlukan untuk menarik minat penonton atau rakan sekelas mengenai pembentangan kita, Selain itu, program Bina Insan Guru serta menghadiri praktikum juga adalah salah satu dalam silibus pembelajran di IPG yang memerlukan kepada kemahiran kepimpinan. Sebagai contoh, menghadiri praktikum pada semester 5 dan 7. Siswa guru perlu untuk mengajar, mendidik dan memimpin anak-anak murid di sekolah rendah sesuai dengan tahap umur mereka. dalam konsep ini, siswa guru bertindak sebagai pemipin manakala murid-murid bertindak sebagai golongan yang dipimpin. Oleh itu, para pelajar hendaklah mempunyai kemahiran kepimpinan untuk mengendalikan program-program yang dianjurkan di peringkat kampus sama ada dari segi akademik mahupun kokurikulum. Ini adalah sebagai satu latihan kepada bakal guru-guru di IPG sebelum menjadi guru yang sebenar. 

IMPLIKASI KEMAHIRAN KEPIMPINAN TERHADAP PEMBELAJARAN PELAJAR IPG

     Persekitaran dan budaya pembelajaran di IPG adalah jauh berbeza dengan situasi di universiti. Persekitaran pembelajaran di IPG adalah suatu jenama untuk membentuk dan melahirkan guru yang mengamalkan dimensi budaya seperti budaya ilmu, budaya kepimpinan, budaya kerja professional, budaya akhlak dan moral, budaya penyayang dan budaya estetika.

Dengan menguasai kemahiran berkepimpinan pelajar IPG akan berkebolehan dalam -:

a) membuat keputusan
b) pemikiran reflektif
c) menghayati misi dan visi IPG serta aspirasi negara
d) mempunyai idea-idea yang bernas
e) bermotivasi tinggi untuk menggerakkan perubahan
f) berupaya menyelesaikan masalah
g) membimbing warga IPG ke arah pengurusan kendiri yang berkesan
h) menjadikan pembelajaran sebagai keutamaan
i) menetapkan ekspektasi dan pencapaian yang tinggi
j) mengorientasikan kurikulum dengan piawai pencapaian
k) mewujudkan komuniti belajar sepanjang hayat
l) menyediakan pelbagai cara untuk mentafsir dan menilai pembelajaran.
m) menyediakan sumber dan sistem untuk membantu dan menyokong pembelajaran
n) kesetiaan kepada organisasi

   Amatlah penting bahawa persekitaran pelajar-pelajar IPG untuk menguasai kemahiran berkepimpinan dalam merealisasikan misi untuk melahirkan guru yang kompetan dan berjiwa pendidik melalui program pembangunan guru yang dinamik ke arah pendidikan sekolah bertaraf dunia.  

OLEH : ANIS NABILA MOHD ASRI
              PPISMP BNK (SK)

No comments:

Post a Comment